Stemtherapie bij kinderen

In de logopedische praktijk en op school komt de logopedist het probleem van heesheid bij kinderen tegen. Het is niet eenvoudig vast te stellen of een hees kind logopedisch behandeld moet worden of niet. De resultaten van de therapie zijn afhankelijk van verschillende factoren die in relatie staan met het stemgebruik van het kind.
Aan het einde van deze cursus is de logopedist in staat te beoordelen of bij een kind met een stemstoornis logopedische behandeling is geïndiceerd. De logopedist heeft inzicht in de behandelmogelijkheden, de behandelduur en de prognose. Op deze dagen komt de specifieke aanpak van kinderen met een stemstoornis aan de orde, evenals de diagnostiek en casuïstiek, aan de hand van videodemonstraties.

In deze cursus worden diverse adem-, stem- en ontspanningsoefeningen en variaties op stem-methoden in spelvorm aangeboden. De oefeningen worden gedemonstreerd en daarna in de groep geoefend. Van de deelnemers wordt actieve participatie tijdens deze twee studiedagen gevraagd. Het doel van de cursus is dat logopedisten op speelse wijze adem- en stemoefeningen kunnen toepassen bij de behandeling van een hees kind. Casuïstiek wordt besproken en kan door de cursisten worden ingebracht. Vooraf levert de cursist vragen in rond een casus en stelt de eigen leerdoelen vast.

 

Doelgroep: Logopedisten

Groepsgrootte: 10-12 personen

Studieduur: 2 dagen

Studiebelasting-uren: 22 uren (12 contacturen en 10 zelfstudie-uren)

Punten: 22 punten niet geaccrediteerd

Evaluatie: deze cursus kreeg de waardering: goed/zeer goed

 

Prijs, tijden, locatie zie de agenda.